Krukaskeering en koppeling vervangen

Geplaatst op Geplaatst in MAN 8.136 FAE 4x4, Techniek, TRUCK

Het plan is om alle oliekeerringen van de aandrijflijn te vernieuwen. Een aantal preventief, maar een aantal lekken ook een klein beetje. En als je dan toch bezig bent….

We demonteren zowel de aandrijfassen, de tussenbak en de versnellingsbak. Allemaal sneller gezegd dan gedaan.

Het eerste echte gevecht is de flensen op de tussenbak demonteren. Een grote dop 50mm behoort niet tot de standaard gereedschap uitrusting, maar gelukkig kunnen we die via via even lenen. Voor het losdraaien moet er een koppeling gemaakt worden tussen de beide flensen om het meedraaien tegen te gaan. De eerste uitvoering sneuvelt. Gelukkig weet Hans hem weer te richten en te versterken. Nu blijkt hij sterk genoeg en de flensen kunnen er af. De keerringen kunnen nu vervangen worden. Voor het monteren moet er een as een nachtje in de vriezer, moeten we nog een sleutel vermaken tot speciaal gereedschap. maar de klus is geklaard.

De krukaskeerring is de volgende uitdaging. Met kunst en vliegwerk en veel hulp van Sander krijgen we de zware bak los van de motor. We bekijken de koppeling. Niet heel slecht maar zeker sporen van slijtage ondanks er bij aanschaf maar 17.000 km op de teller stond. De Duitse brandweermannen hebben de MAN waarschijnlijk flink gebruikt en getest. We besluiten dan ook de koppeling preventief te vernieuwen. We bestellen een complete revisieset, dus drukgroep, koppelingsplaat, treklager en toplager. Dat is een tegenvaller want ondanks dat de onderdelen op diverse websites als leverbaar en op voorraad staan, blijkt niemand alles te kunnen leveren. Gelukkig weet Sander raad en scoren we een set in België bij Braam.

Hans draait ondertussen alvast een mooie pasdoorn voor de montage van de plaat.

Uiteindelijk is alles binnen en kunnen we weer monteren. Dat gaat gelukkig wat makkelijker dan het demonteren, omdat we nu weten hoe alles vast zit en we de zware bak goed in de takel hebben hangen.

Ook de keerringen van de ingaande assen van de cardans voor  en achter worden vervangen. Omdat het SOMA assen zijn kan MAN alleen een complete revisieset leveren. Gelukkig vinden we bij Vota Seals in Amsterdam (votaseals.com) de juiste keerringen en ook nog voor fractie van de originele prijs…

Uiteindelijk kunnen we alle aandrijfassen weer monteren. Alle keerringen zijn weer nieuw.

Kijk hier voor foto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *