Toerental omlaag door grotere banden

Geplaatst op Geplaatst in MAN 8.136 FAE 4x4, Techniek, TRUCK

Het toerental van de MAN 8.136 is nogal fors. Rond de 80 km per uur is het toerental ruim 3000 en al in het rode gebied.  Dit vind de oude motor niet heel fijn, daar moeten we iets aan doen. We hebben nu off-road banden Continental 335/80 R20, als we nu eens grotere banden nemen dan gaat het toerental vanzelf omlaag. Via het mooie Overlanders.be forum vinden we iemand die deze banden te koop heeft. Een ritje naar België brengt ons in het bezit van in goede kwaliteit verkerende off-road Michelin XZL 365/85 R20.
Onze eigen banden verkopen we weer aan een Unimog rijder, iedereen weer blij.
Op zich hebben we een makkie, we kopen de banden inclusief velgen, dus deze kunnen zo overgezet op onze MAN. Met de grote momentsleutel van 700 NM. kunnen we ze ook weer goed vastzetten.
Later volgt natuurlijk nog eens de uitdaging om de banden te wisselen met de deelbare velgen met springring. En de velgen zien er op zich erg netjes uit maar als we de banden eraf gaan halen om te oefenen met de spingringen dan gaan we ze goed controleren op roest en indien nodig ook netjes schilderen of spuiten.

Natuurlijk komt door het wisselen van de bandenmaat het volgende probleem: de kilometerteller klopt niet meer. Doordat de banden groter zijn wijkt de kilometerteller ongeveer 5 km per uur af. We rijden harder dan de km teller aangeeft. Wat wel fantastisch is dat de investering in de grote banden de moeite waard zijn geweest. We blijven als we rond dee 80 km per uur rijden netjes in het groene gebied, wat voor de motor toch wat prettiger is. Zeker voor deze oude MAN.

De volgende uitdaging komt er natuurlijk aan: Zorgen dat de kilometer teller weer de juiste snelheid aangeeft. Hoe we dit gedaan hebben kan je hier lezen in het bericht over de kilometerteller aanpassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *